Supermarkety šetří: Úspornější mrazáky, čerpadla i fotovoltaika

DomůObnovitelné zdroje

Supermarkety šetří: Úspornější mrazáky, čerpadla i fotovoltaika

Supermarkety hledají energetické úspory, instalují úspornější mrazáky, čidla i fotovoltaiku.

Fotovoltaiky a úspory snížily ve 3. čtvrtletí spotřebu elektřiny v ČR o 9,1 %
V ČR loni zprovoznili 82.799 solárních zdrojů
Žádostí o fotovoltaiku je meziročně třikrát více
V červnu 2021 byl počet žádostí o fotovoltaiku 940, letos v červnu jich bylo 4 676

Náklady rostou i supermarketům. Je zde jak mnoho osvětlení, tak chladicích a mrazicích zařízení, která nejdou vypnout. Jak tedy šetří? Energii ušetří modernizace prodejen.

Náklady rostou

Jiří Mareček, ředitele komunikace obchodů Albert, říká, že v současnosti čelí bezprecedentnímu nárůstu nákladů, ať už se jedná o nákup zboží, energie, osobní náklady či náklady na služby. Zároveň vnímáme, že nízká cena a výhodný nákup je pro zákazníka v současnosti zásadní. Proto držíme dostupnost potravin a hledáme úspory ve vlastním provozu, abychom nepromítali do koncových cen naše vlastní rostoucí náklady, které se zvyšují stejně jako náklady na straně dodavatelů, zdůrazňuje na úvod.

Tomáš Kubík, manažer komunikace a tiskový mluvčí Penny Marketu, serveru Podnikatel.cz potvrdil, že v letošním roce prozatím výraznější nárůsty energie řešit nemuseli, jelikož energie nakupují dopředu. Nárůst nákladů však očekávají v příštím roce, a to jak u elektřiny, tak zejména u plynu. Stejně jako nyní, tak i v příštím roce budeme dělat maximum pro to, aby se případný nárůst našich nákladů dotknul zákazníka co nejméně a dostali u nás kvalitní produkty za ty nejvýhodnější ceny na trhu tak, jak jsou zvyklí, dodává.

Energii šetří modernizace prodejen

Společnost Kaufland celoročně a kontinuálně hledá možnosti energetických úspor. Jak popsala Renata Maierl, zodpovědná za firemní komunikaci Kauflandu, na všech nových a zmodernizovaných prodejnách využívají pro vytápění zbytkové (odpadní) teplo z chladicího zařízení a tepelná čerpadla. Na prodejní plochu instalují účinné a úsporné LED osvětlení. Také kontinuálně plánujeme investice do ekologických a energetických zdrojů. Příkladem může být, že od ledna 2022 využíváme výhradně elektrickou energii z obnovitelných zdrojů, doplnila. V nových prodejnách řetězce Albert instalují elektronické cenovky a kompletně nové vybavení jako například chladicí nábytek, který je osazen teplotními čidly. Ta pomáhají jak hlídat teplotu a šetřit energii, tak snižovat uhlíkovou stopu. Supermarket uvádí, že konkrétně v královehradecké prodejně díky všem inovacím a novému vybavení ušetří více než třetinu energií.

Nová prodejna PENNY v Kolíně je vybavená unikátní ekologickou technologií pro chlazení, vytápění i klimatizaci, kterou tento supermarket instaloval jako první v České republice a jeden z prvních v Evropě. Díky tomu prodejna ušetří více než 20 % energií a výrazně pomáhá chránit životní prostředí. Jedná se o unikátní technologií přírodního chladiva. V kombinaci s řadou dalších technologií, například solárními panely, využití LED světel, tepelnými čerpadly tam, kde je to možné, dosahujeme snížení energetické náročnosti našich prodejen prakticky o polovinu oproti starším prodejnám, popisuje Václav Šíma, vedoucí stavebního oddělení PENNY.

Řetězec COOP otevřel v Českém Krumlově další automatickou prodejnu a v rámci částečné rekonstrukce byly také instalovány technologie snižující energetickou náročnost. V tiskové zprávě uvádí, že je například částečně vytápěna díky systému rekuperace teplem z kompresorů a v prodejně jsou též instalovány úsporné chladicí vitríny. Také v Tescu v rámci modernizace prodejen přinášejí kromě většího komfortu při nakupování také nové technologie zefektivňující provoz, a to například v podobě úspornějších chladicích jednotek.

V prodejnách se mění nejen osvětlení

Environmentální management patří mezi dlouhodobé priority společnosti Lidl a efektivita provozních procesů je úzce spojena s ohleduplností k životnímu prostředí. Aktuálně v souvislosti se šetřením energií plánují zrealizovat několik projektů. Podle tiskového mluvčího Tomáše Mylera se v prvé řadě jedná o zavedení úspornějšího provozu osvětlení po skončení otevírací doby. Společnost plánuje optimalizovat režim osvětlení mimo otevírací dobu prodejen, a to konkrétně osvětlení na parkovišti, reklamní osvětlení, kde dosud svítili do odchodu posledního zaměstnance, a nově plánují svítit pouze 15 minut po zavření prodejny. V prodejnách po otevírací době používáme tzv. 1/3 osvětlení, což je dostatečné osvětlení pro činnosti vykonávané po zavření prodejny. Aktuálně probíhá v některých prodejnách noční vybalování. Cílem je zajistit minimální dostatečnou intenzitu osvětlení během této činnosti a neplýtvat tak zbytečně energií, upřesňuje a dále dodává, že mají v plánu ještě test osazení prosklených dveří na chladicí nábytek.

Podobně v Penny Marketu se energetickým úsporám a šetrnému přístupu k životnímu prostředí na jejich prodejnách věnují dlouhodobě. V posledních několika letech prochází celá jejich prodejní síť nejrozsáhlejší modernizací v historii firmy a každý rok přestavují okolo 70 prodejen a v letošním roce plánují modernizaci celé sítě dokončit. Tomáš Kubík prozradil, že v rámci každé přestavby prodejny kompletně vymění osvětlení, chladicí technologie, obklady, regály a vytvoří zcela nové prostředí pro zákazníky, aby se cítili příjemněji, a současně to znamená významné ekologické úspory energií.

Na všech modernizovaných prodejnách máme instalováno LED osvětlení, kdy máme navržena unikátní světla jen pro naše prodejny. Využíváme také úspornější a modernější chladicí a mrazicí technologie, doplnil. V Kauflandu na chladicí nábytek instalují dveře, aby předešli tepelným ztrátám. Provoz naší vzduchotechniky se řídí závislostí koncentrace CO2 na prodejní ploše a poměru mezi vnitřní a venkovní teplotou. Díky moderním technologiím nedochází k úniku tepla a zároveň je vždy garantovaná kvalita vzduchu, vysvětluje Renata Maierl.

Pomáhají i solární panely

Tiskový mluvčí řetězce COOP Lukáš Němčík pro Deník.cz sdělil, že nakupují úspornější mrazáky a také investují do fotovoltaiky. Za poslední dobu jsme touto technologií osadili více než sto našich prodejen a jsme schopni si vyrobit až čtyřicet procent naší spotřeby, upřesnil. Tomáš Myler uvádí, že v Lidlu počítají s rozšířením fotovoltaických systémů o logistické centrum v Buštěhradě o výkonu 1MWp a desítky dalších prodejen každá o výkonu 150kWp.

Podle Tomáše Kubíka se zabývají možnostmi a způsoby energetických úspor a ze sta procent využívají zelenou energii. Na 12 prodejnách a dvou logistických centrech mají instalovány solární panely a do konce letošního roku počítají s instalací minimálně na šesti dalších prodejnách. V dalších letech budou v instalaci fotovoltaických panelů na prodejnách i logistických centrech pokračovat. Instalujeme také například dveře na chladicí regály. Na více než 50 prodejnách máme instalována tepelná čerpadla. Vedle toho hledáme i další řešení, která jsou úsporná a zároveň šetrná k životnímu prostředí, uzavírá.

Zdroj: Podnikatel.cz

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 1