Evropská unie dokončuje novou legislativu pro baterie. Jejich výroba i recyklace by měly být ekologičtější, mimo jiné díky takzvaným bateriovým pasům.
Bateriové „pasy“ mají usnadnit recyklaci. EU navíc chce zlepšit sběr akumulátorů.
Evropská unie dokončuje novou legislativu pro baterie. Jejich výroba i recyklace by měly být ekologičtější, mimo jiné díky takzvaným bateriovým pasům.
Poptávka po bateriích roste. Svůj podíl na tom má energetická krize i tlak na rozvoj elektromobility. Díky schopnosti skladovat elektrickou energii hrají baterie zásadní roli při přechodu k čistým zdrojům a mohou přispět ke snižování závislosti Evropské unie na ruských fosilních palivech.
Nová evropská legislativa navazuje na směrnici z roku 2006 a reaguje na očekávaný nárůst poptávky po bateriích. Jak vyplývá z dat Eurostatu, celosvětová poptávka by se měla do roku 2030 zvýšit až čtrnáctkrát. Ruku v ruce se zájmem o baterie vzroste i poptávka po surovinách potřebných k jejich výrobě. Těžba nerostných surovin, jako jsou kobalt, lithium, mangan nebo nikl, ovšem znamená velkou zátěž na životní prostředí.
„Potřebujeme baterie, které budou environmentálně, ale také sociálně udržitelné,“ komentovala novou legislativu poslankyně Simona Bonafè (S&D), zpravodajka Evropského parlamentu. Právě Evropský parlament se bateriovou legislativou intenzivně zabýval a připravil k ní vlastní zprávu.
Europoslanci například chtějí, aby lidé mohli sami vyměňovat baterie ve svých chytrých telefonech a dalších zařízeních. To je dnes mnohdy nemožné, takže to vede k nákupu nového přístroje, což je nejen neekologické, ale také neekonomické. Požadují také, aby členské státy podpořily sběr co největšího počtu vysloužilých baterií.
Obecně tlačí europoslanci především na to, aby EU nastavila jasný rámec pro celý hodnotový řetězec baterií – od těžby surovin přes výrobu až po zpracování vysloužilých kusů.
Bateriové pasy, informace na jednom místě
Podle nových pravidel by se měla omezit těžba nových surovin, naopak se má lépe využívat materiáluz již vyřazených baterií. EU chce podpořit trh s druhotnými surovinami a opatřit baterie ekologickými značkami. Usnadní to nejen sběr, ale také recyklaci.
Systém by měl fungovat na základě takzvaných bateriových pasů. Ty by měly obsahovat informace o původu a uhlíkové stopě baterií, výčet jednotlivých složek baterie a podíl recyklovaného materiálu. Veškeré informace tak mají být transparentní a snadno dohledatelné, což usnadní případné sekundární využití.
Všechny baterie, ať už průmyslové, automobilové nebo přenosné, budou navíc podléhat novým požadavkům na složení. V průběhu let budou muset výrobci postupně navyšovat podíl recyklovaných složek. V roce 2035 by tak měly například v průmyslových a automobilových bateriích podíly recyklovaných materiálů dosáhnout dvacet procent v případě kobaltu, deset procent lithia a dvanáct procent u niklu.
Zdroj: Ekonews.cz
KOMENTÁŘE