Dotace na e-auta moc netáhnou. První den přišlo pouhých 11 žádostí, přetížení systému pod náporem zájemců se tedy nekonalo.
Dotace na e-auta moc netáhnou. První den přišlo pouhých 11 žádostí, přetížení systému pod náporem zájemců se tedy nekonalo.
Přestože stát ohlásil dotace na elektroauta pro firmy a živnostníky ve výši až 300 tisíc korun už před čtvrt rokem, v první den přijímání žádostí jich přišla jen hrstka. Ministerstvo průmyslu a prodejci nicméně tvrdí, že zájem se ještě zvedne.
„V pondělí nám dorazilo celkem jedenáct žádostí,“ potvrdila mluvčí Národní rozvojové banky Klára Vaníčková. Právě tato banka dotace vyřizuje. Původně je měla spustit hned zkraje roku, ale nakonec se tak stalo až tento týden.
Vaníčková upozornila, že cesta k dotovanému elektromobilu začíná výběrem vozu a sjednáním úvěru u spolupracující leasingové společnosti nebo banky. „Proto lze očekávat, že rozjezd žádostí bude pozvolnější,“ podotkla.
Program představuje vůbec první výraznou státní podporu nákupu aut. Před patnácti lety se sice chystalo takzvané šrotovné, a to i pro běžné zákazníky, ale to se po schválení Sněmovnou na rozdíl od sousedních zemí nikdy nespustilo.
K dosavadním zhruba 20 tisícům v Česku registrovaných elektromobilů by díky dotacím měly letos a příští rok přibýt na tuzemských silnicích nejméně čtyři tisíce dalších, plánuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Na dotace na nákup elektromobilů a nabíječek jsou připraveny skoro dvě miliardy korun.
„Největší zájem byl v lednu po oznámení podmínek dotace, zaznamenali jsme zhruba trojnásobnou poptávku po elektromobilech v meziročním srovnání,“ řekl Novinkám Martin Feller, obchodní ředitel Louda Auta, největšího tuzemského dealerství vozů značek Škoda a Hyundai. V únoru i březnu podle něj byla poptávka zhruba dvojnásobná a samotné pondělní spuštění příjmu žádostí už na tom nic nezměnilo. „Kdo teď chce elektromobil, už ho má většinou rezervovaný nebo objednaný do výroby,“ komentoval to Feller.
Firmy i soukromí podnikatelé mají zájem nejen o zcela nové vozy, ale i o zánovní a předváděcí elektromobily, nejvíce pak o modely Škoda Enyaq, Volkswagen ID a Ionic od Hyundaie.
Základní podmínkou je mít na auto úvěr nejméně ve výši 300 tisíc korun, na který pak NRB poskytne záruku do 70 procent. Datum sjednání úvěru musí být nejdříve 18. března. Auto může mít firma nebo podnikatel již objednané, i zaplatit zálohu, doplatek ale musí být uhrazen ze zaručeného úvěru. Po prokázání vlastnictví vozu pak žadatel dostane proplacenou dotaci. První proplácení odhaduje NRB na druhou půlku dubna.
Zdroj: MPO, Novinky.cz
KOMENTÁŘE