Energetický regulační úřad vysvětluje, že spotřebu elektřiny či plynu může stanovit i odhad distributora.
Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se spotřebitelé aktuálně obracejí se specifickým dotazem týkajícím se vyúčtování. Není jim jasné, jak mohla být stanovená spotřeba energie, aniž by kdokoliv viděl jejich elektroměr nebo plynoměr.
Není to sice přímo pravidlem, velmi často ale spotřebitelům na jaře chodí řádná vyúčtování za energii. ERÚ jim na svých telefonických linkách každoročně pomáhá, pokud se ve faktuře nedokážou zorientovat. Letošek je však netypický zvýšeným množstvím podnětů na stanovení spotřeby odhadem distributora.
Ten lze pro účely vyúčtování skutečně využít, pokud si zákazník neudělá samoodečet, nebo hodnoty z měřícího zařízení neodečte distributor. Nejedná se přitom o žádný náhodný odhad, ale o hodnoty vycházející z tzv. typových diagramů dodávek (TDD), tedy modelů spotřeby dle různých typů odběratelů. Spotřebu lze odhadovat maximálně dvakrát po sobě, následně už musí dojít k fyzickému odečtu, nebo samoodečtu zákazníkem.
„Obecně by odhad distributora měl odpovídat realitě, vychází totiž z velkého množství měření u domácností podobného typu. Samozřejmě se ale může stát, že v některých případech sedět nebude, protože daný spotřebitel například výrazně šetří na topení, vůbec nevyužívá některé spotřebiče a podobně. V takovém případě může vyúčtování u dodavatele reklamovat, a pokud doloží skutečnou spotřebu, měl by obchodník jeho reklamaci uznat,“ radí Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
„Jestliže ale spotřebiteli z vyúčtování plyne nedoplatek, měl by ho určitě v termínu uhradit, ať se nevystavuje riziku sankcí. Pokud bude spotřeba upravená, dodavatel mu následně rozdíl musí vyrovnat,“ dodává Markéta Zemanová.
V případech, kdy mu zákazník zašle písemnou reklamaci týkající se spotřeby, má dodavatel na její vyřízení 30 dní. Standardní lhůta pro vyřízení reklamace je sice poloviční, spotřebu ale stanoví distributor, a protože je nutná spolupráce obou subjektů, dává zákon obchodníkovi v těchto situacích více času.
Odhadu distributora se lze úplně vyhnout, pokud spotřebitelé využívají možnosti samoodečtu. Ten spočívá jednoduše v opsání hodnoty z elektroměru (u dvoutarifní sazby je nutné uvést jak spotřebu ve vysokém, tak nízkém tarifu) nebo plynoměru, případně vyfocení přístroje, a zaslání těchto a dalších základních údajů příslušnému distributorovi (podrobnosti jsou uvedené na webových stránkách distributorů).
KOMENTÁŘE