Spotřebitelé řeší často energetickou krizi pořízením fotovoltaické elektrárny s tím, že jim toto řešení i přes vstupní investici přinese dlouhodobou návratnost investice a úspory rozpočtu.
Spotřebitelé řeší často energetickou krizi pořízením fotovoltaické elektrárny s tím, že jim toto řešení i přes vstupní investici přinese dlouhodobou návratnost investice a úspory rozpočtu.
Aktuálně je tak patrný výrazný převis poptávky o instalace fotovoltaických elektráren nad nabídkou. Transformace energetického trhu k tomu přináší zásadní změny legislativy a fungování trhu, zavádí nové instituty, jako jsou komunitní energetika a sdílení, což všechny subjekt staví do značné informační nejistoty. Investice do vlastní výroby elektřiny je proto nutné pečlivě zvážit a analyzovat dopady.
Díky extrémně vysoké poptávce jsou nyní firmy nabízející instalaci fotovoltaických elektráren, baterií či tepelných čerpadel ve značné výhodě, protože místo, aby se snažily bojovat o zákazníky a přicházely s kvalitnějšími řešeními, mohou si naopak vybírat z řady zákazníků, kterým nabízejí hlavně produkty, na kterých nejvíce vydělají. Nemusí příliš řešit, jestli jsou tyto produkty pro zákazníka vhodné. Poptávka je totiž tak vysoká, že se bohužel vždy najde někdo, kdo tomuto tlaku podlehne.
Tento stav se postupně přelévá ze segmentu domácností také do segmentu firemních či municipálních zákazníků. Nejen domácnosti, ale často ani firmy či obce nemají dostatek informací, ale jejich potřeba řešit situaci je čím dál víc naléhavější. Velice snadno se tak může stát, že podlehnou nevýhodné nabídce a místo kýžené úlevy přijde bolestivé vystřízlivění. Trh nyní láká další a další subjekty, které vidí příležitost k rychlému zisku, zákazníci se tak bohužel stále častěji setkávají se situací, kdy jim nevhodná nabídka může způsobit značné škody.
„Velice často se setkáváme s tím, že nám zákazník ukazuje obdrženou nabídku, která je pro něho vydávána za optimální řešení, ačkoliv je na první pohled zřejmé, že nebyla vůbec přizpůsobena jeho potřebám. Nabízející se často ani neobtěžují analýzou potřeb zákazníka, případně tuto analýzu udělají velmi zjednodušeně, což návrh značně ovlivňuje v neprospěch zákazníka. Obvykle se pouze zeptají na roční spotřebu, odhadnou velikost střechy a systém následně navrhnou tak, aby měli maximální zisku, a to včetně dodání zařízení, která zákazník vůbec nepotřebuje a nevyužije. Problémem je, že nevhodné řešení zákazník pozná až za relativně dlouhou dobu od instalace, kdy si začne všímat, že avizovaná návratnost je vzhledem k nízkým úsporám v nedohlednu,“ upozorňuje Robert Štěpánek ze společnosti FVE ENERGY CZ s.r.o.
Pořízení vlastní výrobny zpravidla představuje značnou investici, a to i se získáním dotace. Kvůli vlivu na celkové hospodaření firem či obcí je nutné pořízení fotovoltaické elektrárny velmi důsledně zvažovat. Správné rozhodnutí se nedělá jednoduše. Je pro něj potřeba značné množství informací a také výborná orientace na energetickém trhu a v legislativě, aby se mohlo vybrat optimální řešení. I nečekané detaily totiž mohou řešení ovlivnit natolik, že se návratnost investice posune o několik let, někdy se dokonce investice ani vrátit nemusí.
Dalšími aspekty, které je třeba vyhodnotit, je možnost vyrobenou elektřinu sdílet, a to jak mezi vlastními odběrnými místy, tak s jinými účastníky trhu v rámci energetické komunity. I tady je nutné projekt komplexně posoudit pro celou dobu jeho předpokládané technické životnosti a nastavit parametry tak, aby bylo dosaženo maximálního ekonomického užitku za předpokládaných budoucích podmínek trhu.
KOMENTÁŘE