Celosvětová poptávka po bateriích se do roku 2030 má ztrojnásobit na 4,0 až 4,6 TWh. Vyplývá ze studie Battery Monitor, kterou představila RWTH Aachen
Celosvětová poptávka po bateriích se do roku 2030 má ztrojnásobit na 4,0 až 4,6 TWh. Vyplývá ze studie Battery Monitor, kterou představila RWTH Aachen University ve spolupráci s poradenskou společností Roland Berger.
Evropský trh s akumulátory čelí cenové válce způsobené nadbytečnými kapacitami asijských výrobců, zejména z Číny, což vede k cenové válce a celosvětovému poklesu cen a vytváří tlak na evropské výrobce.
Studie Battery Monitor 2025 konstatuje, že evropští výrobci by se měli zaměřit na konkurenční výhody prostřednictvím inovací, vysoce kvalitních procesních technologií a ekologické rovnováhy výroby. Podle studie budou také muset výrobci v Evropě v budoucnu vyrábět vysoce kvalitní články akumulátorů levněji.
Pokles cen baterií do elektroaut
Snižování cen baterií do elektroaut avizovali také Goldman Sachs. Společnost predikovala pokles do konce roku 2025 o 40 % oproti úrovni z roku 2022. Důvodem byl také pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility. Už v horizontu dvou let by návratnost investice do dražšího elektropohonu oproti spalovacímu motoru měla poklesnout na tři roky. V roce 2029 by pak cena elektropohonu mohla být téměř stejná jako cena spalovacího motoru.
Bateriový pohon v profi i hobby segmentu
Akumulátorový pohon se stále více prosazuje také mezi stroji v oblastí péče o dům a zahradu. Lidé i firmy si tento pohon vybírají stále častěji, a to z důvodů ekologie, ale také flexibility a tichého, úsporného provozu.
„Vedle toho tento pohon využívají i profesionální stroje určené pro údržbu či úklidu v parcích, veřejných prostranstvích, ale i exteriérech a interiérech firem, skladů, retail parků a průmyslové výroby. Bateriový pohon je v tomto segmentu stále rozšířenější. Naše stroje využívají baterie ve variantách 18V a 36V, které jsou v rámci jedné platformy kompatibilní s mnoha dalšími přístroji, takže stačí jedna baterie pro více činností. Baterie jsou extrémně odolné a pracují i při teplotách od -20° do 40°C,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Domy a továrny na baterii
V posledních letech také zaznamenávají výrazný růst bateriová úložiště. Tento trend je úzce spojen s expanzí obnovitelných zdrojů energie, technologickým pokrokem a rostoucí poptávkou po energetické flexibilitě.
„Firmy i jednotlivci mohou bateriová úložiště využívat k optimalizaci spotřeby energie tím, že ukládají elektřinu v době, kdy je levnější, a využívají ji v době špičky, kdy jsou ceny vyšší. To pomáhá snižovat účty za elektřinu a umožňuje efektivněji řídit své energetické náklady. Umožňuje to také snížit závislost na tradičních energetických dodavatelích a využívat vlastní zelenou energii i v době, kdy slunce nesvítí nebo vítr nefouká,“ říká Pavel Bursa ze společnosti Resacs.
Úložiště slouží také jako záložní zdroj pro případ výpadků v síti, což je klíčové pro firmy s nepřetržitým provozem, jako jsou datová centra, výrobní závody nebo nemocnice. Také pomáhají stabilizovat napětí v síti, což chrání citlivé technologie před výkyvy a poruchami napájení.
Do roku 2030 se očekává výrazný růst využití bateriových úložišť energie, podle odhadů společnosti Aurora Energy Research by kapacita bateriových úložišť v Evropě měla do roku 2030 vzrůst na více než 50 gigawattů (GW), což představuje přibližně pětinásobný nárůst oproti současnému stavu.
Roboti a internet věcí
Důležitým segmentem, který si již dnes žádá mnoho baterií a v blízké budoucnosti bude potřebovat mnoho menších a účinnějších variant, je internet věcí. Internet věcí počítá s budoucností, kde jsou všechny fyzické objekty propojeny a vyměňují si data s jinými zařízeními a systémy přes internet.
„Spolehlivost takových zařízení zajistí baterie, buď v rámci každého zařízení, nebo na úrovni mikrosítě, případně v kombinací obou. A pak robotizace – roboti se jako nástroje, které odlehčí lidem od triviálních a nebezpečných úkonů nutně vyvinou a rozšíří do všech odvětví lidské činnosti. Budoucí roboti budou stále mobilnější a mobilita vyžaduje baterie,“ dodává Milan Černý ze společnosti Audiopro.
KOMENTÁŘE