V Česku je už v provozu 7 plniček LNG

DomůObnovitelné zdroje

V Česku je už v provozu 7 plniček LNG

Zkapalněný zemní plyn (LNG) je podle různých studií jediné alternativní palivo aktuálně použitelné pro těžkou nákladní dopravu. Do budoucna tkví jeho potenciál v přechodu na bioLNG, a to při využití stejné infrastruktury.

Čistý zisk ČEZ loni stoupl na 80,7 miliardy z 9,9 miliardy v roce 2021
Soláry na dům stojí i půl milionu, ale za 7 let se vám vrátí
Gazpromu loni prudce klesl zisk, firma ruší dividendu
EK podpořila Česko, bude řešit německý poplatek za tranzit plynu

Zkapalněný zemní plyn (LNG) je podle různých studií jediné alternativní palivo aktuálně použitelné pro těžkou nákladní dopravu. Do budoucna tkví jeho potenciál v přechodu na bioLNG, a to při využití stejné infrastruktury.

I přes cenové turbulence zemního plynu v Česku nadále vzrůstají počty tahačů poháněných kapalným metanem. V tomto roce také výrazně přibylo plnicích stanic LNG, byť jde celkově stále jen o jednotky. V prosinci zprovoznil jednu plničku GasNet a další dvě vybudoval Eurowag.

Dle statistik Českého plynárenského svazu bylo v tuzemsku v roce 2020 v provozu 36 vozidel na LNG, na konci loňského roku už 106. Aktuálně jezdí v Česku asi 135 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají již sedm veřejných plnicích stanic. Přitom ještě nedávno byly v Česku jen tři.

„Začátkem roku 2022 v Česku fungovaly dvě mobilní LNG stanice společnosti GasNet a jedna menší stacionární stanice. Celkově čtvrtou plničku zprovoznil GasNet na začátku března, další pak před nedávnem, začátkem prosince,“ popisuje Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas, která patří k předním dodavatelům LPG i LNG. Nejnovější plnička GasNetu v jihočeské Kaplici byla zprovozněna 9. prosince. „Čerstvou novinkou jsou dvě stacionární stanice společnosti Eurowag, na které jsme uskutečnili první závozy zkapalněného zemního plynu pro otestování jejich technologie v půli letošního prosince,“ dodává Jiří Karlík.

Celkově tak bude v Česku ke konci letošního roku v provozu již sedm plnicích stanic LNG: Eurowag (Kozomín – D8, Modletice – D1), GasNet (Kaplice – E55, Klecany – D8, Mladá Boleslav – D10, Nýřany – D5) a Spolgas (Louny – D7). Národní akční plán čisté mobility přitom počítá s tím, že do roku 2030 by v Česku mělo být až na tři desítky plnicích stanic LNG. V rámci Evropy se celkový počet LNG stanic nedávno přehoupl už přes 600.

Podle Sborníku LNG konference 2021 (Využití LNG v dopravě a energetice a jeho bezpečnost) nelze očekávat, že se emise v nákladní dopravě vyřeší bateriovými pohony. LNG by tak mělo hrát střednědobě významnou roli při hledání opatření ke snižování emisí. S tahači na vodíkový či elektrický pohon je možné počítat spíše v dlouhodobém horizontu.

„S rozšiřující se infrastrukturou počítáme i s dalším nárůstem počtu vozidel. Velké logistické firmy vidí v nákupu LNG tahačů příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, ‚zelenou‘ službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti. Je to pro ně v době důrazu na zelenou a udržitelnou ekonomiku velká konkurenční výhoda,“ říká Filip Dostál, Head of Business Development společnosti GasNet. A dodává, že GasNet dále hodlá posílit svou přítomnost v nejbližším okolí Prahy. Stávající LNG stanice v Klecanech pokrývá směr na Ústí nad Labem a do Německa. Posílit LNG infrastrukturu v této tranzitně vytížené oblasti i pro další směry je tedy logickým pokračováním.

LNG má oproti dieselu o 20 % nižší emise CO2, navíc se při jeho spalování neuvolňují pevné částice. Stále však jde o fosilní palivo. V dlouhodobém horizontu nicméně každá koruna investovaná do LNG infrastruktury znamená zároveň též investici do plně obnovitelného bioLNG, které si dokážeme vyrobit i sami, a to ze zbytků potravin a bioodpadu. Emisní stopa bioLNG je prakticky nulová, jeho spalováním vzniká o 95 % méně CO2 než u nafty.

Přejít z LNG na bioLNG tak lze okamžitě. „Podobně jako u bioLPG, které již na český trh v malém množství dodáváme pro pohon osobních automobilů, nebude budoucí přechod na zemní plyn z obnovitelných zdrojů, tedy biometan – ať už ve formě bioCNG, nebo bioLNG –, vyžadovat dodatečné investice do nové infrastruktury. Z chemického hlediska jde o naprosto identické, a tudíž vzájemně zaměnitelné či mísitelné komodity, u nichž je úspory na emisích dosaženo při jejich výrobě,“ vysvětluje Jiří Karlík.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0