Manipulační technika se elektrifikuje, LPG čeká přechod na obnovitelné plyny

DomůFirmy

Manipulační technika se elektrifikuje, LPG čeká přechod na obnovitelné plyny

I když se u manipulační techniky stále více prosazují elektrické vozíky vybavené lithium-iontovými akumulátory nebo dokonce vodíkovými palivovými články, důležitou roli nadále hraje pohon na LPG.

LPG láhve využívá 58 % lidí, význam propanových zásobníků roste
Cenu LPG lze nově fixovat na 2 roky. V létě je kapalný propan o desetinu levnější
LPG e-shop doručuje propanové lahve do tří hodin. Nově i v Brně
V Česku přibylo 8000 LPG vozidel. Je vyšší zájem o tovární zástavby

Přestože se v segmentu manipulační techniky stále více prosazují elektrické vozíky vybavené lithium-iontovými akumulátory nebo dokonce vodíkovými palivovými články, důležitou roli nadále hraje pohon na LPG.

Firmy hodnotí pozitivně zejména ekologický provoz i příznivou cenu čistého propanu. Dodavatelé nicméně slibují postupné nahrazení fosilního plynu alternativami v podobě bioLPG nebo rDME.

Podle odborníků je v oblasti manipulační techniky přechod na elektřinu stále silnějším trendem. Zvýšený zájem o vozíky s elektrickým pohonem potvrzují i přední dodavatelé. „Nová Li-ion technologie se již začíná protlačovat i do našeho odvětví a nachází si své zákazníky. Větší zájem lze však pozorovat i v případě manipulační techniky s pohonem LPG, a to díky zpřísňujícím se požadavkům na hygienu práce a vyšší nároky na emisní normy,“ říká Hana Křiváková ze společnosti VIVA – manipulační technika, která ale dodává, že i přes zpřísňující se předpisy k používání vozíků se spalovacími motory, je stále velký zájem rovněž o klasické dieselové VZV.

Výhodou naftou poháněné techniky je vysoký výkon. Nevýhodou je hluk i to, že dieselové VZV nejsou vhodné pro vnitřní použití. Naproti tomu vozíky poháněné LPG, resp. čistým propanem se dají využívat univerzálně, mají nižší spotřebu a plyn je levnější než nafta. Manipulační technika na elektřinu pak vyniká tichým provozem i čistotou – v místě provozu je bezemisní. Nevýhodou je pak stále vysoká cena, nutné odstávky pro dobíjení i omezený provoz venku za nepříznivého počasí.

Z ekologického hlediska jsou však stále přijatelné i VZV spalující propan, protože mají výrazně nižší emise CO2 nebo NO2 a na rozdíl od nafty je není nutné dovybavovat katalyzátorem výfukových plynů. Tím to ovšem nekončí, budoucnost LPG pohonu zřejmě nijak neohrozí ani odklon od fosilních zdrojů a dekarbonizace. „Garantujeme, že ve všech segmentech postupně zcela nahradíme LPG uhlíkově neutrálními alternativami do roku 2040. Může jít o bioLPG, obnovitelný dimethylether neboli rDME, případně další obnovitelné plyny, které lze už nyní spalovat v provozovaných motorech při zachování stávající infrastruktury,“ upozorňuje Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.

Nástup elektromobility tak nemusí nutně znamenat výrazný útlum dalších alternativ. Firmy naopak zcela racionálně kombinují různou manipulační techniku dle účelu využití. Kupříkladu společnost B&G Group, která zabezpečuje skladování, manipulaci a přípravu zboží v rámci výkupu a prodeje nadzásob pro prodejny konceptu LEVNO a levnoshop.cz, využívá vozíky na plyn i elektřinu. „Pohon LPG nám zapadá do celkové myšlenky neplýtvání, ekologie, udržitelnosti, a především ekonomičnosti v rámci manipulace se zbožím tak, abychom zboží připravili v co nejefektivnějším čase za co nejnižší náklady, aby se zbytečně nenavyšovala konečná cena zákazníka,“ popisuje Karolína Vrkoslavová, výkonná ředitelka B&G Group.

Jako hlavní přednosti LPG pohonu zmiňuje ředitelka B&G Group ekologii a cenu propanu. Dodává však, že její firma doplňkově využívá též elektrické vozíky, u kterých oceňuje pohodlné nabíjení bez nutnosti objednávky paliva. U propanových lahví je totiž firma limitována jejich zásobou. „Zejména v našem konceptu občas hrozí nárazově vyšší spotřeba, protože nikdy přesně nevíme, jaký objem zboží bude potřeba uskladnit – jednou to můžou být dva kamiony, jindy patnáct. Proto se špatně odhaduje, jaké množství propanových láhví pro VZV je třeba objednat,“ doplňuje Karolína Vrkoslavová.

Dodavatelé LPG nicméně poskytují pronájem i dopravu kompozitních tlakových láhví, které jsou výrazně lehčí než klasické ocelové, i skladovacích klecí zdarma. Větší předzásobení tak nepředstavuje dodatečné náklady. U firem s vyšší spotřebou pak stojí za úvahu vybudování interní čerpací stanice LPG. „Výše úspory je individuální. Obecně se ale vlastní LPG čerpačka vyplatí už při denním provozu pěti a více plynových vysokozdvižných vozíků, což zhruba odpovídá měsíční spotřebě 1,5 tuny propanu, resp. 150 tlakových láhví s obsahem 10 kilogramů kapalného propanu,“ odhaduje Jiří Karlík.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0