Lidem končí fixace smluv na energie. Změny dodavatele provázejí zmatky

DomůEnergie

Lidem končí fixace smluv na energie. Změny dodavatele provázejí zmatky

Končí fixace mnoha smluv na energie. Lidé se zdražení brání změnami dodavatele, odchody provázejí zmatky.

MPO: V tuzemských zásobnících je přibližně 490 milionů metrů krychlových plynu
Slovensko více elektřiny vyrobilo než spotřebovalo, dříve soběstačné nebylo
Podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů byl loni 3,7 %, ČR zaostává za Evropou
Globální spotřeba uhlí bude podle IEA letos na rekordu, silná je poptávka v Číně

Končí fixace mnoha smluv na energie. Lidé se zdražení brání změnami dodavatele, odchody provázejí zmatky.

Stovkám tisíc lidí letos končí cenová fixace na energie. Řadě z nich proto hrozí výrazné zdražení. Některé domácnosti proto uvažují, že změní dodavatele. Na to ale nemají právo všichni zákazníci, u některých smluv může při vypovězení hrozit sankce, nedodrží-li tříměsíční výpovědní lhůtu.

Ukazuje se však, že někteří distributoři nemají ve svých podmínkách sami jasno a zákazníci se od nich dozvídají různé, vzájemně si odporující informace.

Podle energetického zákona musí dodavatel o změně ceny zákazníka informovat, a to nejpozději 30 dnů před plánovaným zdražením. Lidé pak mohou smlouvu vypovědět nejpozději deset dnů před avizovanou změnou. V případě, že dodavatel změnu neohlásí, je nová cena neplatná.

Nicméně na konci března se s problémy při snaze o změnu dodavatele energií setkala Monika Vasiliadu. Po ukončení fixace by u PRE platila podle nového ceníku trojnásobnou částku, na trhu ale našla výhodnější nabídku a rozhodla se pro ni. Chtěla využít možnosti, podle které může zákazník v případě jednostranného zvýšení ceny bez sankce odejít. Ukázalo se však, že firma sama nemá jasno v tom, jak své podmínky vykládat.

„S úředníkem na pobočce jsme vyplnili veškeré dokumenty, a přišla paní vedoucí přepážek, která řekla, že v případě ukončení fixace se nejedná o změnu ceny,“ popsala s tím, že výsledkem návštěvy na pobočce byl pokyn, že má podat výpověď smlouvy s tříměsíční lhůtou. Když ale PRE poslala stížnost, bylo vše jinak. „Druhý den na základě mých stížností se mi z PRE omluvili, ukončili mi smlouvu v daném termínu tak, jak jsem požadovala,“ uvedla.

Mluvčí PRE Karel Hanzelka ujistil, že se chyb stává „naprosté minimum“. Zákazníci, kterým končí fixace, podle něj opravdu mohou odejít. „Zákazníka informujeme více než 30 dnů předem dopisem o tom, že mu končí fixace. Dodáváme, že může, pokud chce, od nás odejít, a to nejpozději do deseti dnů před koncem původní fixace,“ shrnul.

Mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort uvedl, že v takových případech bývá klíčové, co přesně je ve smlouvě. Obecně ale zpravidla lze smlouvu vypovědět bez sankce. „Jestliže zákazník ve chvíli, kdy uzavírá smlouvu, neví, jaká bude cena po konci fixace, tak jde o klasickou jednostrannou změnu ceny,“ poukázal.

Jindy než při změně ceny ze strany dodavatele je u smluv na neurčitou dobu zpravidla nutné dodržet výpovědní lhůtu – to například v případě, že zákazník najde na trhu výhodnější nabídku. U předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou většinou hrozí sankce.

Vypovědět smlouvu s dodavatelem energií lze několika způsoby – při návštěvě na pobočce i z domova.

Zdroj: ČT24.cz

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0