Šestice vysoce výkonných stojanů umožňuje díky použití tzv. dělené technologie a vzájemnému propojení nabídnout na jednom dobíjecím bodu zdvojený výkon až 350 kW v případě, že vedlejší stojan není obsazen.
Šestice vysoce výkonných stojanů umožňuje díky použití tzv. dělené technologie a vzájemnému propojení nabídnout na jednom dobíjecím bodu zdvojený výkon až 350 kW v případě, že vedlejší stojan není obsazen.
Každá dvojice ultrafastů tak dokáže nabídnout buď výkon 2×175 kW nebo 1x 350 kW. Unikátní dobíjecí stojany ABB zkracující čas pro dobití e-aut jsou řidičům k dispozici na 21. km pražského dálničního okruhu u Jinočan. V novém areálu Logport Prague West je spustil ČEZ, který chce do konce příštího roku postavit nejméně 85 ultrafastů a nabízet v síti minimálně 20 ultrarychlých lokalit, kde řidiči dobijí většinu baterií e-aut do 10 minut. Stanice vznikají díky Operačnímu programu Doprava i z vlastních prostředků ČEZ.
„Neustálé zkvalitňování veřejné dobíjecí infrastruktury a zvyšování počtu a výkonu dobíjecích stojanů se neobejde bez spolupráce s širokou sítí infrastrukturních partnerů. Jsme rádi, že rozvoj elektromobility podporují firmy jako Logport Development, které nabízejí vhodná místa poblíž frekventovaných dálnic a současně vytvářejí kvalitní zázemí i pro řidiče cestující k nim za obchodem a zábavou. Chceme, aby u ČEZ řidiči i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji. To zajistí jen výstavba dalších ultrarychlých stanic o výkonu nad 150 kW, jaké spouštíme právě v areálu Logport. Do konce příštího roku jich chceme nabízet až 110. Výkon celé sítě za rok navýšíme o více než 40 procent, až na 70 MW,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ.
„V celém našem areálu uplatňujeme tzv. princip Logport Ekosystém. Jeho základním pilířem je využití alternativních zdrojů energie. Střešní fotovoltaiky na všech halách pokryjí veškerou elektrickou energii potřebnou k běžnému provozu. Využitím dešťové vody, kterou zachytáváme pomocí retenčních nádrží pod zemí, snižujeme spotřebu pitné vody o 33 procent. Na pozemku máme vlastní studny, které pokrývají 100 % spotřeby pitné vody v celém areálu. Do sadových úprav a veřejného prostoru kolem celého areálu investujeme velké množství peněz. Důkazem je výsadba 380 stromů či vybudování velkého pumptracku s využitím pro děti od 3 let až po dospělé. V parku je připravena infrastruktura až na 80 dobíjecích stojanů pro elektrokola, což znamená, že každé třetí parkovací místo vybavíme vlastními dobíjecími stojany. Do tohoto kontextu proto plně zapadá i zprovoznění veřejných ultrarychlých stojanů ČEZ, které využijí jak řidiči cestující po dálničním okruhu, tak i naši zákazníci a partneři,“ řekl David Vais, ředitel společnosti Logport Development.
„Rozvoj elektromobility je jedním z konkrétních opatření významně přispívajících ke zlepšení kvality ovzduší ve městech. Současně pokračuje velká transformace celého automobilového průmyslu, která se neobejde mj. bez rychlého rozvoje veřejných dobíjecích sítí. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů a v příštích letech počítáme se znásobením investic do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až do výše 6 miliard korun. Cíleně chceme podporovat zejména dobíjecí infrastrukturu, která bude svými parametry držet krok se stále výkonnějšími a modernějšími elektromobily. Trendy budou přitom udávat právě lokality jako tato v Jinočanech, kde bude možné ultrarychlé dobíjení více vozů najednou,“ podotkl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
„Díky neustálému rozšiřování nabídky inovativních a efektivních technologií pro infrastrukturu nabíjení elektromobilů podporujeme už přes deset let rozvoj udržitelné mobility v České republice. Více než 800 instalovaných stanic ABB a pestré portfolio projektů v celé České republice ukazují, že společnost ABB je preferovaným partnerem v oblasti technologií rychlého nabíjení a předním technologickým partnerem při vytváření celoplošné národní nabíjecí sítě. Typickým příkladem symbolizujícím tyto naše aktivity jsou ultrarychlé stojany s dělenou technologií v areálu Logport Prague West v Jinočanech. Svou schopností okamžitého navýšení dodávaného výkonu výrazně zkracují časy dobíjení,“ řekl Miroslav Kuželka, manažer divize E-mobilita ABB.
CO UMÍ ULTRARYCHLÉ STANICE Během přestávky na občerstvení u nich řidič doplní většinu kapacity baterií svého auta zhruba za 10 minut a získá energii na dalších více než 150 kilometrů jízdy. Při zastavení k nabíjení se uživatel identifikuje pomocí zákaznické RFID karty nebo prostřednictvím aplikace FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. FUTUR/E/GO umí vyhledat nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální obsazenosti stojanů.
KOMENTÁŘE