Program Šetřím hned – Šetřím s Malinou nevyšel. Statisícové zálohy klientů Maliny v nedohlednu

DomůEnergie

Program Šetřím hned – Šetřím s Malinou nevyšel. Statisícové zálohy klientů Maliny v nedohlednu

Ještě dva měsíce zpět se Energetický holding Malina holedbal záchranným balíčkem programu Šetřím hned – Šetřím s Malinou. Zlepšení komunikace s klienty nepřišlo, natož včasné dodávky. Firma dle klientů jednoznačně neplní závazky.

Reportéři ČT: U zkrachovalé Maliny dále dochází k vyvádění peněz bez vědomí insolvenčního správce
Holding Malina reaguje na potíže s instalacemi fotovoltaiky programem Šetřím hned – Šetřím s Malinou
Věřitelé Energetického Holdingu Malina povolili reorganizaci podniku
Čínská GoodHao s kapitálem 320 milionů Kč předložila nabídku na majetkový vstup do padlé Maliny

Ještě dva měsíce zpět se Energetický holding Malina holedbal záchranným balíčkem programu Šetřím hned – Šetřím s Malinou. Zlepšení komunikace s klienty nepřišlo, natož včasné dodávky. Firma dle klientů jednoznačně neplní závazky.

„Cílem Maliny je všechny své závazky vůči klientům splnit a dokončit veškeré dohodnuté instalace. Zlepšení kvality zákaznického servisu považuji za absolutní prioritu, proto věnuje firma vyřešení těchto problémů tu nejvyšší pozornost,“ stálo v komunikaci firmy a vyjádření jejího šéfa Cyrila Regnera pár měsíců zpět.

Dnes je vše jinak. Dle vyjádření klientů pro HN firma závazky neplní i přes vybrané statisícové zálohy.

Dvaapadesátiletý Martin P. celý život podniká. Při všech svých zkušenostech měl za to, že už ho jen tak někdo nepodvede. Při pomyšlení na střešní sluneční elektrárnu, kterou mu měl dodat Energetický holding Malina, se však chytá za hlavu. Má pocit, že ho jeden z největších dodavatelů domácí fotovoltaiky v Česku schválně obelhal.

„Nechápu, jak jsem mohl takhle naletět. Malinu jsem dost podcenil. Už asi nejsem ve střehu,“ přemítá živnostník z Ústí nad Labem. Fotovoltaiku měl mít hotovou nejpozději v první polovině prosince, jenže montážníci od Maliny nikdy nedorazili. Nikdo z podniku, který je nyní v problémech, ho o prodlevě ani neinformoval, natož aby se mu omluvil či nabídl náhradní termín.

Hospodářské noviny hovořily s desítkou klientů, kteří jsou v podobné situaci. Každý z nich dal Malině statisíce korun ze svých úspor a teď žasnou, že firmě nestojí ani za to, aby s nimi komunikovala.

„Než jsem jim zaplatil peníze, komunikace byla nádherná, potom už ale nula. Nikomu jsem se nedovolal, na maily mi nikdo neodpovídal. Když jsem se ještě v březnu po asi sto pokusech dovolal na infolinku, operátorka mi jen řekla, že jsem v pořadí a že si mě poznamená. Pak zase nic,“ popisuje Martin P.

Loni v létě Malině na záloze zaplatil 366 tisíc korun, teď se obává, že neuvidí fotovoltaiku ani své peníze. Malině dal šanci. Od začátku prosince, kdy měl nejzazší termín dodání, vyčkával až do poloviny února. Čekal, že se mu někdo z podniku ozve. Nic se nestalo. Zavolal tedy obchodnímu zástupci, který s ním sepisoval smlouvu. Ten mu řekl, že pro společnost už nepracuje. Navrch mu jen poradil, že jestli chce od Maliny něco vymoci, tak má být hodně hlasitý, protože to s ní asi jinak nepůjde.

Martin P. vše nyní řeší se svým právním zástupcem. Připravuje výpověď smlouvy a žádost o vrácení peněz. „Když mi firma peníze nevrátí, budu pokračovat soudní cestou,“ říká nespokojený klient.

Fakt, že záležitost dospěje až k soudu, naznačují případy dalších klientů Maliny, kteří už kvůli laxnímu přístupu a ignorování termínů ze strany firmy přistoupili k výpovědi smlouvy. Teď už podávají žaloby nebo je zvažují, protože společnost nereaguje ani na výpovědi, které dříve uznala. Peníze klientům nevrátila.

„Bohužel i my jsme jedni z mnoha nespokojených a okradených zákazníků. Podali jsme již na firmu žalobu, protože ani po uznání odstoupení od smlouvy neposlala ve smluvním termínu peníze zpět,“ uvádí Iveta Š., která si u Maliny objednala tepelné čerpadlo.

Proč nevrací peníze?

Takových žalob na Malinu mohou být už desítky. Někteří naštvaní klienti o nich informují na sociálních sítích nebo recenzních serverech. Hospodářské noviny v úterý odpoledne oslovily společnost Malina se žádostí o vysvětlení, proč nechává nespokojenost svých klientů zajít tak daleko a proč nevrací peníze ani v těch případech, v nichž už odstoupení od smlouvy uznala. Odpovědi se redakce dočkala až po termínu a po urgenci ve čtvrtek odpoledne.

Podle Jana Urbana, předsedy představenstva společnosti, o odstoupení od smlouvy a vrácení zálohy požádala jen velmi malá část klientů. „Každou takovou žádost je nutné posoudit a rozhodnout, v jaké fázi se zakázka nachází, jaké náklady už firma pro přípravu projektu vynaložila a zda má na vrácení zálohy klient nárok,“ sdělil HN Urban. Klienty se prý snaží přesvědčit, že je pro ně výhodnější namísto odstupování nechat Malinu problémy vyřešit a elektrárnu jim nainstalovat. Jakým způsobem je přesvědčuje, když s nimi ani nekomunikuje, je ale otázkou.

Na to, že Malina přestala se svými klienty komunikovat, opustila ji velká část vedení a hledá investora, upozornily HN začátkem dubna. Za problémy firmy může stát její nenasytnost – nabrala si mnohem víc zakázek, než vůbec byla schopna splnit. Podle informací od lidí z branže se společnost, která vznikla v červnu 2021 a rychle vyrostla na vlně solárního boomu, také potýkala s velmi špatným managementem. Varianta, že by od počátku od lidí vybírala peníze s tím, že se pak „někam ztratí“, stále zůstává v rovině spekulací.

Podle Jana Krčmáře, výkonného ředitele Solární asociace, jejímž je Malina členem, by měl případný krach této společnosti negativní dopad na celý tuzemský trh s fotovoltaikou. „I když samozřejmě na trhu jsou stovky firem, a bezproblémových. Malina je jen jednou z nich,“ upozorňuje Krčmář.

Inspekce doporučuje žaloby

Česká obchodní inspekce, na kterou se už obrátily desítky nespokojených klientů Maliny, doporučuje lidem řešit zmíněné problémy žalobami a soudní cestou. Zkušenosti těchto zákazníků jsou obdobné – společnost od nich vybrala zálohy, nesplnila termín dodání nebo dokončení díla a přestala komunikovat.

„V drtivé míře se na nás obracejí lidé marně čekající na zhotovení fotovoltaické elektrárny po úhradě zaplacené zálohy, případně marně se domáhající peněz, poté co odstoupili od smlouvy,“ říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. V obou případech jim ale nemůže inspekce pomoci, není totiž ze zákona oprávněna donutit podnikatele vrátit spotřebiteli peníze, případně dokončit sjednanou službu. „Je nutné se bránit soudní cestou, případně mimosoudně,“ dodává Fröhlich.
Ani s panely na střeše problémy neskončily

Spousta klientů už fotovoltaické panely od Maliny na střeše má, ale firma jim dílo nedotáhla do konce, takže elektrárny nemohou používat. „Fotovoltaické panely na střechu nám nainstalovali 11. února. Kromě osmnácti panelů dovezli také baterii, ale ostatní komponenty na připojení elektrárny, jako například střídač, nedovezli. Od té doby se nic neděje. Obchodní zástupce, který to s námi dojednával, nám sdělil, že už ve firmě nepracuje a stejně tak v ní nepracuje ani nadřízený,“ popisuje Alena F. z Prahy-východ.

Marně psala do firmy maily a volala na klientskou linku, kde to nikdo nebral. Nakonec se rozhodla osobně navštívit sídlo firmy v centru Prahy a její sklad v pražských Malešicích. Až tam se domohla alespoň příslibu, že jí podnik do dvou týdnů fotovoltaiku dodělá. Teď napjatě čeká, jestli to splní.

Nedokončenou fotovoltaiku má i Pavel Š. ze středočeských Zbuzan. Smlouvu s Malinou podepsal loni v květnu, kdy jí také zaplatil 60procentní zálohu. „V polovině září mělo být vše hotovo, předáno a zprovozněno. Od té doby jsem posílal na obchodního zástupce jeden dotaz za druhým na dodělání, ale bohužel bez úspěchu. Teprve v říjnu přijeli dělníci – všichni cizí národnosti a bez schopnosti se se mnou dorozumět. Po chvilce práce zjistili, že nemají to či ono. Zkrátka a dobře přijeli jak na výlet a do dnešního dne není doděláno, natož předáno,“ přibližuje Pavel Š.

Vše teď řeší se svým právním zástupcem a je již rozhodnutý, že i když už má fotovoltaické panely na střeše, odstoupí od smlouvy a bude chtít vrátit své peníze. „Preferuji demontáž panelů, protože si nejsem jistý, že u Maliny budu mít jakýkoliv servis nebo záruční opravy,“ uvádí Pavel Š. Z toho, že by mu měli dělníci zase lézt na střechu a sundávat panely, prý nemá žádnou radost, ale dává přednost kvalitě a záruce a o obojím u Maliny silně pochybuje.

Další sliby: Nekončíme, ujišťuje firma

Malina minulý týden v tiskové zprávě uvedla, že pracuje na změnách ve své struktuře a současně jedná s několika investory o vstupu do firmy. „Společnost tím chce vyřešit zpožďování zakázek a zajistit instalace fotovoltaických elektráren všem svým zákazníkům,“ píše firma.

Její majitel Cyril Regner ujišťuje, že Malina nekončí. „Každý den pracujeme na tom, aby se povedlo firmu stabilizovat. Připravujeme zásadní změny v organizaci společnosti. Do konce dubna představíme všem zákazníkům zásadní kroky ve fungování Maliny. Cílem těchto kroků je jediné – splnit všechny závazky vůči našim zákazníkům a maximálně podpořit instalace,“ tvrdí Regner.

Prohlašuje, že firma stále montuje. Za první tři měsíce letošního roku prý dokončila stovky fotovoltaických elektráren. V různé fázi rozpracování má prý nyní přes tisíc zakázek. „Zásadně jsme omezili všechny aktivity, které neslouží k dokončování instalací. Zastavili jsme nabírání nových zakázek,“ uvádí Jan Urban. Od 29. března je jediným členem představenstva společnosti. Regner ke stejnému datu přešel do dozorčí rady, v níž je také sám.

Zdroj: Hospodářské noviny

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0