V Česku byl loni registrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel (BEV). Ruku v ruce s tím výrazně rostl i počet dobíjení a objem odebrané elektřiny.
V Česku byl loni registrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel (BEV). Ruku v ruce s tím výrazně rostl i počet dobíjení a objem odebrané elektřiny.
Například prostřednictvím Energokarty poskytované nákupní aliancí Axigon loni proběhlo více než 36 tisíc dobíjení, během kterých bateriová vozidla odebrala 752 MWh elektrické energie. Průměr na jedno dobíjení zůstává kolem 21 kWh.
Počet veřejných dobíjecích bodů v Česku přesáhl na konci loňského roku 4 600, což nás řadí na 13. místo mezi zeměmi Evropské unie. Přestože bylo v tuzemsku v roce 2023 zaregistrováno historicky nejvíce nových BEV – v kategorii osobních vozidel se jednalo o počet 6 640, což znamená 70,6% meziroční růst, Česká republika v jejich podílu na celkových registracích patří stále na chvost mezi zeměmi EU. Tržní podíl elektromobilů totiž dosáhl 3 %. Česko loni naopak bylo premiantem v podílu nově registrovaných naftových motorizací (22,7 %). Vyplývá to ze statistik webu Čistá doprava.
S rostoucí sítí dobíjecích stanic výrazně roste i spotřeba elektřiny pro dobíjení elektrických vozidel. Například u Energokarty, která je akceptována u nabíjecích stanic tří největších provozovatelů (Pražská energetika, ČEZ a E.ON Drive) a současně v síti SMATRICS v Rakousku, EnBW v Německu a Ionity v celé Evropě, eviduje nákupní aliance Axigon za rok 2023 meziročně více než o polovinu vyšší využití.
„Celkově loni držitelé Energokarty uskutečnili 36 492 dobíjení, což znamená meziroční 55procentní růst. Množství elektřiny dodané do baterií vozidel rostlo dokonce o 58 procent na celkových 752 megawatthodin. Průměr na jedno dobíjení zůstává kolem 21 kilowatthodin,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje služby spojené s provozem firemních vozidel.
Podle dat Čisté dopravy publikovaných v posledním čtvrtletí 2023 provozuje v Česku veřejnou dobíjecí infrastrukturu celkem 120 subjektů. Nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika (1 371; 31,8 %), následuje ČEZ (1 200; 27,8 %) a E.ON Drive (394; 9,1 %). Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury prostřednictvím svých stanic rovněž dodávají certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů.
Konvenční paliva mají stále silnou pozici, v počtu nových registrací nicméně elektromobily v roce 2023 výrazně předčily pohon na stlačený zemní plyn (CNG). V České republice je registrováno celkem asi 30 tisíc vozidel na CNG. Z toho v kategorii M1 označující osobní automobily je to necelých 23 tisíc vozidel. Pokud jde o elektromobily, ke konci loňského roku bylo v Centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy evidováno více než 34 tisíc BEV, a jen v kategorii M1 bezmála 22,5 tisíce.
„Je zřejmé, že bude-li pokračovat trend předchozích let, bude elektromobilita mezi alternativními pohony dominovat. V současnosti spravujeme již přes dva tisíce karet na dobíjení elektrovozidel, zatímco CNG karet necelých tisíc,“ ilustruje situaci Damir Duraković a pro srovnání dodává, že tankovacích karet na benzín a naftu poskytuje Axigon jako autorizovaný distributor téměř 50 tisíc od společnosti Shell a přes 10 tisíc od společnosti EuroOil.
KOMENTÁŘE