Češi mají zákaz spotových tarifů, i když ceny na trzích jsou nízko

DomůEnergie

Češi mají zákaz spotových tarifů, i když ceny na trzích jsou nízko

Na velkoobchodních trzích s energiemi znovu nastal klid. Od začátku roku cena postupně klesla hluboko pod úroveň vládního stropu, což dodavatelé zohlednili ve svých cenících.

Česko bude muset dovážet víc plynu
ČEZ nabídne novým zákazníkům levnější proud i plyn. Nižší ceny ale dají i jiní
Dodavatelé energií mají v nabídce „podpultovky“ až o třetinu levnější než strop
Analytici: Ceny energií budou v roce 2024 pokračovat ve stabilizaci

Na velkoobchodních trzích s energiemi znovu nastal klid. Od začátku roku cena postupně klesla hluboko pod úroveň vládního stropu, což dodavatelé zohlednili ve svých cenících.

Spotové ceny na trhu jsou ale stále výhodnější než jejich aktuální nabídka, a tak se nabízí otázka, zda by vláda mohla obchodníkům znovu umožnit spotové tarify nabízet. Pro tento rok jim to totiž v rámci opatření, jež mají domácnosti před vysokými cenami chránit, zakázala.

Cena silové elektřiny na velkoobchodním trhu se v posledních týdnech pohybuje okolo 150 eur (3 500 Kč) za megawatthodinu (MWh). Cena za odebraný plyn je pak kolem 35 eur (830 Kč) za MWh. Tyto spotové ceny jsou jednoznačně nižší než ceny, které i přes zlevňující tendence nabízí většina českých dodavatelů v rámci různě dlouhých fixací.

Novinky proto oslovily ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) s dotazem, zda není návrat zakázaných spotových tarifů pro domácnosti (podnikatelé firmy je mohou využívat, pozn. red.) ve hře. Podle mluvčího Marka Vošahlíka to ale není na pořadu dne. Důvodů pro to má ministerstvo hned několik, přičemž tím hlavním je ochrana spotřebitele.

„Zákazníci využívající spotové tarify přenášejí veškerá rizika výkyvů cen na sebe. Spotové produkty se tak mohou jevit jako výhodné v době nízkých cen energií na trzích, zároveň ale mohou vést k výraznému nárůstu plateb v době, kdy jsou ceny vysoké. Jedná se tak o prevenci a ochranu spotřebitelů, aby se spotový tarif neobrátil proti nim,“ vysvětlil Vošahlík Novinkám.

„Cílem resortu je ochrana zranitelných skupin zákazníků, které by se například domnívaly, že je spotový produkt nejbezpečnější,“ dodal.

Analytik: Výhodné, ale jen pro poučené

Podobně to vidí také analytik poradenské společnosti ENA Jiří Gavor, který tvrdí, že spotový tarif je vhodný jen pro opravdu poučené zákazníky, kteří znají rizika tohoto produktu v podobě možných skokových nárůstů cen.

„V dlouhodobém průměru se ceny odvozené od krátkodobého trhu, tedy spotu, nijak významně neliší od cen v běžných smlouvách na dobu neurčitou. Nicméně právě v časech klesajícího trhu, jaký zažíváme letos, jsou spotové ceny velmi výhodné,“ uznal Gavor.

Vedle MPO nejsou fanouškem spotových tarifů pro domácnosti ani někteří dodavatelé jako například Pražská energetika (PRE), která podle svého mluvčího Karla Hanzelky považuje „za prakticky vyloučené, že bychom našim nefiremním zákazníkům takový produkt nabízeli“, řekl Novinkám.

Hanzelka dodal, že při zjednodušeném popisu se sice může spotový tarif jevit jako výhodný, během chvíle, kdy může na velkoobchodním trhu dojít k nárůstu ceny, se to ale může rychle změnit. „Viz například situace ze srpna loňského roku, kdy ceny atakovaly hranici 1 000 eur (24 tis. Kč za MWh), ale za tuto cenu je žádný dodavatel neprodával,“ dodal.

Zdroj: Novinky.cz

 

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0