Baterie do elektromobilů v roce 2024 zlevnily až o 20 procent

DomůEnergie

Baterie do elektromobilů v roce 2024 zlevnily až o 20 procent

Dle analytiků IEA se vloni snížila cena vysokonapěťových trakčních lithium-iontových baterií do elektrických vozidel až o 20 procent.

V2G: Elektromobily pomohou distributorům vracet energii zpět do sítě
Maďarsko zrušilo zastropování cen benzinu a nafty
Skupině E.ON ČR stoupl loni zisk po zdanění o procento na 6,26 miliardy Kč
Analytici očekávají růst zisku a tržeb ČEZ meziročně v desítkách procent

Ceny baterií pro elektromobily výrazně klesly. Mezinárodní organizace IEA uvádí, že až o pětinu. Přibližují se dostupnější elektroauta?

Podle aktuální zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) došlo v loňském roce k zásadnímu poklesu cen trakčních lithium-iontových baterií pro elektromobily. Ve srovnání s rokem 2023 se jejich cena snížila o celých 20 %, což představuje výrazný krok směrem k širší dostupnosti elektrických vozidel.

Baterie jsou jednou z nejdražších komponent elektromobilu – podílejí se na výrobních nákladech zhruba 40 %. S jejich zlevněním se tak otevírá prostor pro celkové zlevnění vozidel na elektrický pohon, což by mohlo významně urychlit jejich rozšíření mezi běžné spotřebitele.

Podle odborníků je tento trend dobrým signálem pro trh s elektromobilitou, který dlouhodobě čelí výzvám spojeným s cenovou konkurenceschopností vůči vozidlům se spalovacím motorem.

Cena lithia klesá navzdory rekordní poptávce – baterie pro plug-in hybridy ale zlevnění míjí

Jedním z hlavních důvodů, proč se ceny baterií pro elektromobily propadly, je výrazný pokles ceny lithia – klíčové suroviny pro jejich výrobu. I přesto, že se poptávka po tomto kovu meziročně zvýšila téměř šestinásobně, nabídka na trhu je aktuálně tak vysoká, že převyšuje potřeby výrobců. Výsledkem je pokles ceny lithia o téměř 20 %.

Zajímavým paradoxem však je, že se zlevnění netýká baterií určených pro plug-in hybridní vozy. Ačkoli jsou tyto baterie kapacitně menší než ty, které pohánějí čisté elektromobily, jejich cena zůstává téměř stejná. Například baterie s kapacitou 20 kWh do plug-in hybridu stojí zhruba stejně jako baterie o velikosti 65 kWh do běžného elektromobilu. Tento nepoměr je důsledkem jiných výrobních a technických požadavků, které se v hybridních systémech uplatňují.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0